In de afgelopen decennia heeft er een revolutie plaatsgevonden op het gebied van informatica en communicatie, en alles wijst erop dat de technologische vooruitgang en het gebruik van informatietechnologie in een snel tempo zullen doorgaan. De dramatische toename van de kracht en het gebruik van nieuwe informatietechnologieën werd begeleid en ondersteund door de dalende communicatiekosten als gevolg van zowel technologische verbeteringen als toegenomen concurrentie. Volgens de wet van Moore verdubbelt de verwerkingskracht van microchips elke 18 maanden. Deze ontwikkelingen bieden veel belangrijke kansen, maar brengen ook grote uitdagingen met zich mee. Tegenwoordig hebben innovaties op het gebied van informatietechnologie verstrekkende effecten in tal van domeinen van de samenleving, en beleidsmakers handelen over kwesties met betrekking tot economische productiviteit, intellectuele eigendomsrechten, privacybescherming en betaalbaarheid van en toegang tot informatie. Keuzes die nu worden gemaakt, zullen langdurige gevolgen hebben en er moet aandacht worden besteed aan de sociale en economische effecten ervan.

Een van de belangrijkste resultaten van de vooruitgang van de informatietechnologie is waarschijnlijk elektronische handel via internet, een nieuwe manier van zakendoen. Hoewel het nog maar een paar jaar oud is, kan het de economische activiteiten en de sociale omgeving radicaal veranderen. Het treft nu al grote sectoren als communicatie, financiën en detailhandel en kan zich uitbreiden naar gebieden zoals onderwijs en gezondheidsdiensten. Het impliceert de naadloze toepassing van informatie- en communicatietechnologie in de hele waardeketen van een bedrijf dat elektronisch wordt uitgevoerd.

De effecten van informatietechnologie en elektronische handel op bedrijfsmodellen, handel, marktstructuur, werkplek, arbeidsmarkt, onderwijs, privéleven en de samenleving als geheel.

1. Bedrijfsmodellen, handel en marktstructuur

Een belangrijke manier waarop informatietechnologie het werk beïnvloedt, is door het belang van afstand te verminderen. In veel bedrijfstakken verandert de geografische spreiding van werk aanzienlijk. Sommige softwarebedrijven hebben bijvoorbeeld ontdekt dat ze de krappe lokale markt voor software-ingenieurs kunnen overwinnen door projecten naar India of andere landen te sturen waar de lonen veel lager zijn. Bovendien kunnen dergelijke regelingen profiteren van de tijdsverschillen, zodat er bijna de klok rond aan kritische projecten kan worden gewerkt. Bedrijven kunnen hun productie uitbesteden aan andere landen en vertrouwen op telecommunicatie om marketing-, R&D- en distributieteams in nauw contact te houden met de productiegroepen. Zo kan de technologie een fijnere arbeidsverdeling tussen landen mogelijk maken, wat op zijn beurt de relatieve vraag naar verschillende vaardigheden in elk land beïnvloedt. Met de technologie kunnen verschillende soorten arbeid en arbeid van elkaar worden losgekoppeld. Bedrijven hebben meer vrijheid om hun economische activiteiten te lokaliseren, waardoor er meer concurrentie ontstaat tussen regio’s op de markten voor infrastructuur, arbeid, kapitaal en andere hulpbronnen. Het opent ook de deur voor toezichtarbitrage: bedrijven kunnen steeds vaker kiezen welke belastingdienst en andere regelgeving van toepassing is.

Computers en communicatietechnologieën bevorderen ook meer marktachtige vormen van productie en distributie. Een infrastructuur van computer- en communicatietechnologie, die 24 uur per dag toegang biedt tegen lage kosten tot bijna elke door kopers gewenste prijs- en productinformatie, zal de informatiebarrières voor een efficiënte marktwerking verminderen. Deze infrastructuur zou ook de middelen kunnen bieden om realtimetransacties uit te voeren en tussenpersonen zoals verkoopmedewerkers, effectenmakelaars en reisagenten, die tot taak hebben een essentiële informatieverbinding tussen kopers en verkopers te verschaffen, overbodig maken. Het verwijderen van tussenpersonen zou de kosten in de productie- en distributiewaardeketen verlagen. De informatietechnologieën hebben de evolutie van verbeterde postorderverkoop mogelijk gemaakt, waarbij goederen snel kunnen worden besteld via telefoons of computernetwerken en vervolgens door leveranciers kunnen worden verzonden via geïntegreerde transportbedrijven die in hoge mate afhankelijk zijn van computers en communicatietechnologieën om hun activiteiten te controleren. Niet-fysieke goederen, zoals software, kunnen elektronisch worden verzonden, waardoor het hele transportkanaal wordt geëlimineerd. Betalen kan op nieuwe manieren. Het resultaat is desintermediatie in het hele distributiekanaal, met kostenreductie, lagere eindverbruikersprijzen en hogere winstmarges.

De impact van informatietechnologie op de kostenstructuur van bedrijven kan het best worden geïllustreerd aan de hand van het voorbeeld van elektronische handel. De belangrijkste gebieden van kostenbesparing bij het uitvoeren van een verkoop via elektronische handel in plaats van in een traditionele winkel, zijn fysieke vestiging, het plaatsen en uitvoeren van bestellingen, klantenondersteuning, sterk, voorraadbeheer en distributie.

By admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *